Thuiswerken door Corona: hoe voorkom je lichamelijke klachten?

Gepubliceerd op 17 maart 2020 om 15:06

Mogelijk ben jij op dit moment ook gedwongen tot thuiswerken en heb jij thuis niet die ergonomisch ingestelde werkplek en goede bureaustoel en zit jij aan de eettafel op een eettafelstoel te werken op een laptop, die niet op ooghoogte staat ingesteld.... Lees dan even door hoe je klachten (nek-schouder-arm-rug) kan voorkomen.
 
Juiste zithouding:
Zit rechtop met je je rug tegen de rugleuning, evt met een kussentje ter ondersteuning in je rug, met je knieën in 90 graden en je voeten plat op de grond. Het lijkt verleidelijk om op de bank te gaan zitten met je benen uitgestrekt en je laptop op schoot of met je benen over elkaar, maar doe het niet. Je belast hiermee je kapsel-
band apparaat en schakelt je spieren uit. Gebruik eventueel een bal of balanskussen om op te zitten.
Zet je scherm op ooghoogte (boeken eronder) op een afstand van 50-70 cm en gebruik een apart toetsenbord (en muis, als je hier veel mee werkt). Voorkom dat je met je hoofd naar voren of naar beneden gaat.
 
Pauzes nemen:
Werk 25 minuten en doe dan 5 minuten iets anders: sta even op en loop wat rond. Doe wat oefeningen voor je nek en schouders:
 
Blijf sporten:
Ondanks dat de sportvereningen en sportscholen dicht zijn, moet je wel actief blijven. Ga dagelijks minimaal een half uur wandelen, fietsen of hardlopen. Hiermee hou je je fitheid op peil en zorg je voor de algehele doorbloeding en kunnen afvalstoffen weer beter afgevoerd worden en voorkom je stijfheidsklachten. Er zijn ook leuke apps met oefeningen om binnenshuis te doen, bijvoorbeeld de 7 minute workout.
 
Toch klachten:
Neem contact op voor een videoconsult, waarbij ik met je meedenk en meekijk hoe je klachten kan voorkomen.
Contact me via: 06-14184448 of via het contactformulier:

 

 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.