Opleidingsnieuws

Neurokinetische therapie

Dorien heeft in december level 1 gedaan van de cursus Neurokinetische therapie. Bij deze behandeltechniek wordt nader onderzocht waarom een spier niet efficiënt werkt en een andere spier hiervoor moet compenseren en hierdoor overbelast raakt. D.m.v. een reset van de aansturing kunnen de spieren vanuit het motorisch controle centrum (in de hersenen) weer goed aangestuurd worden.

Mulligan

Remco is in februari gestart met de cursus Mulligan. De mobilisatietechnieken die in deze cursus aan bod komen, zijn goed toe te passen in de behandeling. Terwijl de cliënt een beweging maakt, wordt het gewricht tegelijkertijd gemobiliseerd. Vergelijk het met een trein die is ontspoord, waarbij de trein weer terug op de rails wordt gezet. Doordat Dorien deze behandeltechniek ook toepast, is het ook weer makkelijker om cliënten van elkaar over te nemen.

Sportfysiotherapie

Remco is in februari ook gestart met de driejarige opleiding tot sportfysiotherapeut. Hiervoor is hij periodiek een week 'naar school'.

Lees meer »

Remco Larooij nieuwe collega

Per 1 november is Remco Larooij als fysiotherapeut de praktijk komen versterken. Deze ultra duursporter, met enkele Ironman triatlons op zijn naam, zal werkzaam zijn op woensdag en vrijdag. Hierdoor is de praktijk dagelijks geopend. Behalve voor fysiotherapie kun je bij Remco ook terecht voor sportmassage, dry needling en training. Naast zijn werkzaamheden als fysiotherapeut heeft Remco ook zijn eigen onderneming 'WattCycling Amersfoort'. Hier geeft hij ook trainingen. WattCycling Amersfoort is ook gevestigd in A-Dance, aan Astronaut 12. 
Lees meer »

Herstellen van een achillespees ontsteking met een haglundse exostose is dat mogelijk?

Ongeveer 7 jaar geleden kreeg ik voor het eerst pijnklachten aan mijn hak, daar waar de achillespees aanhecht (insertie). Ik kon de klachten voor mezelf redelijk verklaren: Mijn enkelstabiliteit en -mobiliteit waren na een paar enkelverzwikkingen niet meer zoals ze behoorden te zijn en hierdoor was mijn enkel altijd stijf en dit gaf een grotere trekkracht aan mijn achillespees. Met een aantal collega's heb ik geprobeerd mijn mobiliteit te verbeteren met mobilisatie, rekken en dry needling. Dat hielp allemaal maar even. Omdat ik wel kon hardlopen met mijn klachten, bleef ik dat gewoon doen. Tot het afgelopen jaar, toen het plezier voor mij wel weg was omdat iedere stap pijnlijk was en ik ook veel napijn kreeg. Ondertussen had zich ook een Haglundse exostose ontwikkeld, een eigen oplossing van het lichaam door het lichaam te beschermen met extra kalkafzetting. De achillespees en ook de slijmbeurs kwamen hierdoor extra onder druk te staan. Ik kon door de mijn voet niet meer krachtig afzetten en compenseerde ik dit met mijn heup, waar ik dus ook last van kreeg. Volgens de sportarts die me de meest pijnlijke behandeling (shockwave) ooit gaf, waren een cortisonen injectie of een operatie de enige overgebleven behandelopties. Afgelopen zomer had ik voor mezelf al besloten dat het zo niet langer ging en ik toch maar eens met een orthopeed moest gaan praten, tot vorige week...
Bij de Masterclass "Tendinopathies", werd ik door 3 Australische fysiotherapeuten, gespecialiseerd in peesklachten, op de hoogte gebracht van hun onderzoeksbevindingen en hoe ik dat kon toepassen op mijn klachten.
 
1. Haal de compressie eraf door (tijdelijk) op hakken te gaan lopen
2. Niet meer rekken
3. Dagelijks zware krachtoefeningen doen om de spier tot in de verzuring te trainen
 
Meteen de volgende dag ben ik aan de slag gegaan. In plaats van mijn sneakers met steunzolen (die ik ook niet meer moest dragen) hoort iedereen mij aankomen op het getik van mijn hakken.
Na 1 dag had ik al spierpijn, maar nu ben ik een week verder en sta ik iedere morgen op zonder stijfheid en heb ik vandaag voor de eerste keer sinds 7 jaar zonder pijn en stijfheid een kleine 5 km gelopen.
 
Wordt vervolgd ... op naar week 2 van de revalidatie!
 
Als je, net als ik, wil kijken of deze behandeling voor jouw achillespeesklachten werkt, neem gerust contact op.
info@dorienjanse.nl
Lees meer »

Ouder en kind Bootcamp op 9 september

Zondag 9 september kun je weer lekker samen komen sporten met je zoon of dochter (4-10 jaar). We doen spelletjes en krachtoefeningen en sluiten af met een eindspel. De kosten zijn € 7,50 voor ouder en kind samen. We trainen bij de Draak in Nieuwland van 10.00 tot 11.00 uur. Aanmelden en meer informatie: info@dorienjanse.nl. Na aanmelding krijg je een bevestigingsmail.

Lees meer »

Ouder en Kind Bootcamp

Op zondag 1 juli is er weer een ouder en kind Bootcamp (de vaders mogen dit keer ook meedoen). Kom lekker sporten met je kind van 4-12 jaar.

Tijd: 10.00 - 11.00 uur, Kosten 7,50 per ouder (kind doet gratis mee)

Locatie: Speelterrein de Draak in Nieuwland.

Bij voldoende aanmeldingen zal er om 11.00 een tweede training zijn voor de oudere kinderen (8-12 jaar).

Info/aanmelden: info@dorienjanse.nl

Lees meer »

Pollenalarm en toename van hooikoorts klachten komende week

Vanaf begin volgende week zijn er weer veel pollen in de lucht. Onderneem actie en maak nu een afspraak voor een hooikoorts tape. De tape die op de huid van de rug wordt aangebracht heeft een kalmerende werking op de betreffende ruggemergsegmenten waar de allergische reactie ontstaat. De hooikoortstape wordt 2 x een week aangebracht en werkt de hele zomer. De kosten voor de complete behandeling zijn € 25,-

Kijk voor meer info en resultaten over de werking op https://www.fysiotape.nl/.

Maak nog deze week de eerste afspraak. https://www.dorienjanse.nl/vraag-of-direct-een-afspraak-maken

 

Lees meer »

Natuurijs komt er weer aan voor de marathonschaatsers

Vanaf 26 januari zal ik weer een week op pad zijn met de dames van het Marathonschaats team van Palet. Er worden dan wedstrijden verreden op de Oostenrijkse Weissensee, onder andere het Nederlands Kampioenschap op natuurijs en de Alternatieve Elfstedentocht. Eind februari volgen de wedstrijden in Zweeds Lapland.

Lees meer »

Moeder en Kind Bootcamp

Zondag 14 mei aanstaande organiseer ik weer een moeder en kind Bootcamp, al zijn de papa’s ook van harte welkom (heel leuk als je 2 kinderen hebt die mee willen doen). Wanneer je kind wat kleiner is, gebruik je je kind als gewicht bij de oefeningen en als ze wat ouder zijn doen ze gewoon mee met de oefeningen. Het is geschikt voor 4 tot 12 jaar. De training is bij de Draak, van 10.30 tot 11.30, dus genoeg tijd om je Moederdagontbijt op bed op te eten.

De kosten zijn € 7,50 voor moeder en kind samen.

Lees meer »

Start hardloopcursus in april

Bij voldoende belangstelling start ik in april met een 10-weekse hardlooptraining.
Tijdens de trainingen, waarin looptechniek en kracht ook aan bod komen, werken we toe naar het kunnen uitlopen van een 5 km, bv tijdens de marathon van Amersfoort op 18 juni.

Lees meer »

In februari weer op pad met de schaatssters

Van 27 januari tot en met 6 februari en van 20 tot en met 26 februari is de praktijk gesloten. In deze weken begeleid ik het schaatsteam van Palet Schilderwerken tijdens hun wedstrijden op natuurijs in Oostenrijk en Zweden. De bootcamp trainingen gaan wel door en zullen worden overgenomen door Wiljon.

Lees meer »

Verhuisd!

Op 2 november hebben we onze eerste cliënten mogen ontvangen aan de Ruimtesonde. We beschikken hier over een eigen trainingsruimte, 2 behandelkamers en daarnaast wordt 1 kamer verhuurd aan sportmasseur Gilbert Mackaaij en Janneke Mulderij, podotherapeut bij Novomotion is een dagdeel aanwezig. Voor één kamer wordt nog een nieuwe huurder gezocht.

Lees meer »

Verhuisbericht

Verhuizing per 1 november 2020

Vanaf 1 november is ons nieuwe adres: Ruimtesonde 7, 3824 MZ te Amersfoort. Dit is ook in Calveen, aan de rand van Nieuwland, achter de tennisbanen en voetbalvelden. We hebben hier 2 behandelkamers en een ruimte trainingsruimte.

Vooral de trainingsruimte willen we optimaal gaan inzetten. Dit betekent dat een afspraak om te trainen niet meer dezelfde tijd heeft als een fysiotherapeutische zitting (30 minuten), maar dat je gebruik maakt van de ruimte, zolang jij nodig hebt voor je oefeningen. Voor een training wacht je ook niet in de hal, maar je gaat direct actief aan de slag met je oefeningen of met een warming up op 1 van de cardio-apparaten.

Lees meer »

Nieuwe praktijk!

Over een kleine maand zullen we verhuizen naar een ander adres: Ruimtesonde 7. Hier zullen we beschikken over een eigen oefenzaal en 3 behandelkamers. Daarnaast zullen we de samenwerking met andere hulpverleners intensiveren. Op 5 oktober is sportmasseur en coach Gilbert Mackaaij gestart. Per 1 november zal ook podotherapie binnen onze praktijk aangeboden worden.

Op dit moment wordt er hard gewerkt om onze nieuwe praktijkruimte gereed te maken. We zullen jullie op de hoogte houden van de ontwikkelingen.

Lees meer »

Cursus krachttraining en Coördinatie afgerond

Goed leren bewegen is NIET de juiste oplossing selecteren, maar afleren van de niet geschikte beweegoplossingen. Doordat de omgeving waarin we bewegen continue anders is en omdat ons lichaam ook niet constant is, moeten we hier tijdens trainen op inspelen door zo veel mogelijk gevarieerd te trainen. De aansturing van bewegingen komt niet alleen vanuit ons brein, maar ook vanuit ons spier-skeletstelsel. Juist in de sportbeweging, die meestal heel snel verloopt, waardoor ons brein te traag is de beweging aan te sturen, is het belangrijk om goed met variaties te kunnen omgaan en steeds op een andere manier te trainen. Zo trainden wij al met ons eigen lichaamsgewicht en losse gewichten, maar daar zijn tegenwoordig ook aquabags bijgekomen. Aquabags zijn zakken die voor de helft gevuld zijn met water en voor de helft met lucht. Het boven je hoofd stabiel houden van een aquabag vraagt meer van ons lichaam op het gebied van stabiliteit dan een stabiel gewicht dat dichtbij het lichaam wordt gehouden. Ons lichaam leert hier meer van, doordat een leereffect langer blijft hangen. Zowel Dorien als Remco werken vanuit dit Motorisch Leermodel.

Lees meer »

Praktijk gaat weer open!

We hebben groen licht gekregen om de fysiotherapeutische zorg weer beperkt op te starten. Dit houdt in dat we open zijn voor medisch noodzakelijke zorg en dat we veiligheids- en hygiëneregels in acht moeten nemen. We werken nog met aangepaste openingstijden. Cliënten die al in behandeling waren, worden als eerste in staat gesteld om een afspraak te maken en daarna volgen nieuwe aanmeldingen. We proberen de afstand van 1,5 meter zoveel mogelijk te bewaren. Dit gaat het makkelijkst met oefentherapie (eventueel buiten), waar dus onze voorkeur ligt. We blijven de behandeling ook voortzetten d.m.v. video-consulten.


Het is mogelijk om een afspraak te maken als jij je gezond voelt en als jij (OF een huisgenoot) nu of de afgelopen 24 uur géén last hebt (gehad) van één van onderstaande COVID-19 symptomen:
- (milde) neusverkoudheid
- Hoesten
- Benauwdheid
- Koorts
- Diarree


Wanneer jij of een huisgenoot -na het maken van de afspraak- alsnog één van deze symptomen hebt, willen we je vragen de afspraak af te zeggen.


Tijdens de afspraak, dien je je te houden aan onderstaande hygiëne regels:
- Kom alleen
- Direct bij binnenkomst handen wassen, met zeep, in de loungeruimte (rechtsaf)
- Zelf meenemen van een badlaken/matrasovertrek die de gehele behandelbank bedekt
- We schudden geen handen
- Wij openen en sluiten de deur van de behandelkamer
- De kleedkamers zijn niet in gebruik, dus kleed je thuis alvast om
- Gebruik het toilet zo min mogelijk
- Kom op tijd, maar niet te vroeg
- Hou 1,5 meter afstand
- In de oefenzaal maak je na gebruik de materialen schoon


Wij mogen behandelen zonder persoonlijke beschermingsmiddelen, maar hebben wel handschoenen en een mondmasker tot onze beschikking, wat we bij twijfel of als jij dat als cliënt wenst, kunnen gebruiken.

Lees meer »

Running Bootcamp Speurtochten

De Running Bootcamp groepstrainingen liggen voorlopig ook nog stil, maar dat betekent niet dat er niet bewogen kan worden. Voor iedereen die het leuk vindt, maak ik wekelijks een afwisselende training in een ander deel van Nieuwland. De training bestaat uit hardlopen en wordt afgewisseld met kracht-en core oefeningen, zoals de plank, lunge, push up, squat en jumping jack. Je kunt de training opvragen door een mail te sturen en dan krijg je een mail met de route en de oefeningen. Er zijn op dit moment 3 routes beschikbaar en de 4e komt eraan. Geef in je mail aan welke route je wilt.

Lees meer »

Behoefte aan een advies of sportprogramma?

Ben je in deze Corona tijd ook thuis aan het werk en speelt je nek op?
Ben je meer of anders aan het sporten en protesteert je lichaam?

Misschien kun je door een blessure of gesloten sportaccommodaties juist minder sporten en wil je een tip wat je wel kunt doen?

We kunnen je nu even niet face-to-face behandelen, maar online zijn er genoeg mogelijkheden om je bij te staan bij een oefening, een blik op je thuiswerkplek, advies of misschien wil je wel een sportprogramma. Laat me gerust weten waar jij op dit moment behoefte aan hebt en we plannen een video-consult. Het eerste telefonische contact is altijd gratis! Als je een aanvullende verzekering hebt, wordt een video-consult vergoed.

Lees meer »

Thuiswerken door Corona: hoe voorkom je lichamelijke klachten?

Mogelijk ben jij op dit moment ook gedwongen tot thuiswerken en heb jij thuis niet die ergonomisch ingestelde werkplek en goede bureaustoel en zit jij aan de eettafel op een eettafelstoel te werken op een laptop, die niet op ooghoogte staat ingesteld.... Lees dan even door hoe je klachten (nek-schouder-arm-rug) kan voorkomen.
 
Juiste zithouding:
Zit rechtop met je je rug tegen de rugleuning, evt met een kussentje ter ondersteuning in je rug, met je knieën in 90 graden en je voeten plat op de grond. Het lijkt verleidelijk om op de bank te gaan zitten met je benen uitgestrekt en je laptop op schoot of met je benen over elkaar, maar doe het niet. Je belast hiermee je kapsel-
band apparaat en schakelt je spieren uit. Gebruik eventueel een bal of balanskussen om op te zitten.
Zet je scherm op ooghoogte (boeken eronder) op een afstand van 50-70 cm en gebruik een apart toetsenbord (en muis, als je hier veel mee werkt). Voorkom dat je met je hoofd naar voren of naar beneden gaat.
 
Pauzes nemen:
Werk 25 minuten en doe dan 5 minuten iets anders: sta even op en loop wat rond. Doe wat oefeningen voor je nek en schouders:
 
Blijf sporten:
Ondanks dat de sportvereningen en sportscholen dicht zijn, moet je wel actief blijven. Ga dagelijks minimaal een half uur wandelen, fietsen of hardlopen. Hiermee hou je je fitheid op peil en zorg je voor de algehele doorbloeding en kunnen afvalstoffen weer beter afgevoerd worden en voorkom je stijfheidsklachten. Er zijn ook leuke apps met oefeningen om binnenshuis te doen, bijvoorbeeld de 7 minute workout.
 
Toch klachten:
Neem contact op voor een videoconsult, waarbij ik met je meedenk en meekijk hoe je klachten kan voorkomen.
Contact me via: 06-14184448 of via het contactformulier:

 

 

Lees meer »

Nieuw in 2020: knipkaarten voor fysiotherapie en training

Wanneer jij in 2020 geen aanvullende verzekering hebt of wanneer je meer fysiotherapie nodig hebt dan waarvoor je verzekerd bent, is het mogelijk om een knipkaart voor 10 behandelingen aan te schaffen. Met deze knipkaart ben je iets voordeliger uit en hij is het hele jaar (2020) geldig. Wanneer je meer uit je behandeling wilt halen en bv. training en behandeling wilt combineren, kun je ook kiezen voor een langere zitting van 45 minuten, ook hiervoor zijn weer voordelige knipkaarten verkrijgbaar.

Ook nieuw in 2020 is dat je een knipkaart kunt nemen voor zelfstandig trainen, wanneer je onder behandeling bent van een fysiotherapeut. Je doet je afgesproken oefeningen op vaste tijden, zodat je meer effect en een sneller resultaat bereikt. 

Lees meer »

Neuro Kinetische Therapie Level 2

In het weekend van 5 en 6 oktober heb ik de cursus gevolgd Neuro Kinetische Therapie level 2. Nadat ik in level 1 vooral heb geleerd hoe ik NKT kan toepassen in het testen van spieren, heb ik nu geleerd hoe je de spieren ook in systemen kunt testen. Daarnaast ondervonden hoeveel invloed een ogenschijnlijk klein (oud)litteken invloed heeft op de aansturing van spieren. Maar ook gewrichtsbanden, het diafragma en de kaak hebben grote invloed op de aansturing van spieren vanuit het zenuwstelsel. Komende maanden zal ik de geleerde kennis veelvuldig toepassen in mijn behandelingen. Mijn examen zal in april plaatsvinden en vervolgens is het de bedoeling om in mei de laatste cursus NKT te volgen.

Lees meer »

Nationale Sportweek 20 tot en met 29 september

Vandaag is de start van de Nationale Sportweek en de uitdaging om zoveel mogelijk dagen minimaal 30 minuten te bewegen. Vaak krijg ik te horen dat er geen tijd is om te sporten. Onze agenda zit vaak vol, dus daarom moet je sportactiviteiten ook inplannen. Kijk in het weekend in je agenda en bedenk vooraf wanneer je tijd kunt nemen om te sporten.
 
 
Tips:
1. Sport tijdens het sporten van de kinderen
2. Ga op de fiets naar je werk
3. Een stevige wandeling tijdens je lunchpauze. Werk je in het onderwijs? Neem je klas mee voor een daily mile, dan heb je gelijk al 15 minuten te pakken
4. Parkeer je auto ergens anders en loop het laatste stukje naar je werk
5. Doe je boodschappen voor de hele week, dat scheelt je zo een half uur per dag
6. En zat je dag echt vol, wandel dan ‘s avonds nog even een half uur na het avond eten
Je kunt nog steeds meedoen met de uitdaging: zet je reactie onder dit bericht en like de pagina voor meer tips en wil jij een tip voor een andere reden om niet te bewegen, mail me dan: info@dorienjanse.nl
#NSW2019 #BeActive #sportdoetietsmetje

 

 

Lees meer »

Vakantie tijd

I.v.m. vakantie is de praktijk vanaf 22 juli beperkt geopend.

Van vrijdag 26 juli tot en met 6 augustus zijn wij gesloten. Je kunt wel via mail een afspraak maken of via mail of what's app een vraag stellen.

Vanaf 7  augustus is Remco weer aanwezig en vanaf 20 augustus kunnen wij weer de normale openingstijden hanteren.

Lees meer »