Verhuisbericht

Verhuizing per 1 november 2020

Vanaf 1 november is ons nieuwe adres: Ruimtesonde 7, 3824 MZ te Amersfoort. Dit is ook in Calveen, aan de rand van Nieuwland, achter de tennisbanen en voetbalvelden. We hebben hier 2 behandelkamers en een ruimte trainingsruimte.

Vooral de trainingsruimte willen we optimaal gaan inzetten. Dit betekent dat een afspraak om te trainen niet meer dezelfde tijd heeft als een fysiotherapeutische zitting (30 minuten), maar dat je gebruik maakt van de ruimte, zolang jij nodig hebt voor je oefeningen. Voor een training wacht je ook niet in de hal, maar je gaat direct actief aan de slag met je oefeningen of met een warming up op 1 van de cardio-apparaten.

Lees meer »

Nieuwe praktijk!

Over een kleine maand zullen we verhuizen naar een ander adres: Ruimtesonde 7. Hier zullen we beschikken over een eigen oefenzaal en 3 behandelkamers. Daarnaast zullen we de samenwerking met andere hulpverleners intensiveren. Op 5 oktober is sportmasseur en coach Gilbert Mackaaij gestart. Per 1 november zal ook podotherapie binnen onze praktijk aangeboden worden.

Op dit moment wordt er hard gewerkt om onze nieuwe praktijkruimte gereed te maken. We zullen jullie op de hoogte houden van de ontwikkelingen.

Lees meer »

Cursus krachttraining en Coördinatie afgerond

Goed leren bewegen is NIET de juiste oplossing selecteren, maar afleren van de niet geschikte beweegoplossingen. Doordat de omgeving waarin we bewegen continue anders is en omdat ons lichaam ook niet constant is, moeten we hier tijdens trainen op inspelen door zo veel mogelijk gevarieerd te trainen. De aansturing van bewegingen komt niet alleen vanuit ons brein, maar ook vanuit ons spier-skeletstelsel. Juist in de sportbeweging, die meestal heel snel verloopt, waardoor ons brein te traag is de beweging aan te sturen, is het belangrijk om goed met variaties te kunnen omgaan en steeds op een andere manier te trainen. Zo trainden wij al met ons eigen lichaamsgewicht en losse gewichten, maar daar zijn tegenwoordig ook aquabags bijgekomen. Aquabags zijn zakken die voor de helft gevuld zijn met water en voor de helft met lucht. Het boven je hoofd stabiel houden van een aquabag vraagt meer van ons lichaam op het gebied van stabiliteit dan een stabiel gewicht dat dichtbij het lichaam wordt gehouden. Ons lichaam leert hier meer van, doordat een leereffect langer blijft hangen. Zowel Dorien als Remco werken vanuit dit Motorisch Leermodel.

Lees meer »

Praktijk gaat weer open!

We hebben groen licht gekregen om de fysiotherapeutische zorg weer beperkt op te starten. Dit houdt in dat we open zijn voor medisch noodzakelijke zorg en dat we veiligheids- en hygiëneregels in acht moeten nemen. We werken nog met aangepaste openingstijden. Cliënten die al in behandeling waren, worden als eerste in staat gesteld om een afspraak te maken en daarna volgen nieuwe aanmeldingen. We proberen de afstand van 1,5 meter zoveel mogelijk te bewaren. Dit gaat het makkelijkst met oefentherapie (eventueel buiten), waar dus onze voorkeur ligt. We blijven de behandeling ook voortzetten d.m.v. video-consulten.


Het is mogelijk om een afspraak te maken als jij je gezond voelt en als jij (OF een huisgenoot) nu of de afgelopen 24 uur géén last hebt (gehad) van één van onderstaande COVID-19 symptomen:
- (milde) neusverkoudheid
- Hoesten
- Benauwdheid
- Koorts
- Diarree


Wanneer jij of een huisgenoot -na het maken van de afspraak- alsnog één van deze symptomen hebt, willen we je vragen de afspraak af te zeggen.


Tijdens de afspraak, dien je je te houden aan onderstaande hygiëne regels:
- Kom alleen
- Direct bij binnenkomst handen wassen, met zeep, in de loungeruimte (rechtsaf)
- Zelf meenemen van een badlaken/matrasovertrek die de gehele behandelbank bedekt
- We schudden geen handen
- Wij openen en sluiten de deur van de behandelkamer
- De kleedkamers zijn niet in gebruik, dus kleed je thuis alvast om
- Gebruik het toilet zo min mogelijk
- Kom op tijd, maar niet te vroeg
- Hou 1,5 meter afstand
- In de oefenzaal maak je na gebruik de materialen schoon


Wij mogen behandelen zonder persoonlijke beschermingsmiddelen, maar hebben wel handschoenen en een mondmasker tot onze beschikking, wat we bij twijfel of als jij dat als cliënt wenst, kunnen gebruiken.

Lees meer »

Running Bootcamp Speurtochten

De Running Bootcamp groepstrainingen liggen voorlopig ook nog stil, maar dat betekent niet dat er niet bewogen kan worden. Voor iedereen die het leuk vindt, maak ik wekelijks een afwisselende training in een ander deel van Nieuwland. De training bestaat uit hardlopen en wordt afgewisseld met kracht-en core oefeningen, zoals de plank, lunge, push up, squat en jumping jack. Je kunt de training opvragen door een mail te sturen en dan krijg je een mail met de route en de oefeningen. Er zijn op dit moment 3 routes beschikbaar en de 4e komt eraan. Geef in je mail aan welke route je wilt.

Lees meer »

Behoefte aan een advies of sportprogramma?

Ben je in deze Corona tijd ook thuis aan het werk en speelt je nek op?
Ben je meer of anders aan het sporten en protesteert je lichaam?

Misschien kun je door een blessure of gesloten sportaccommodaties juist minder sporten en wil je een tip wat je wel kunt doen?

We kunnen je nu even niet face-to-face behandelen, maar online zijn er genoeg mogelijkheden om je bij te staan bij een oefening, een blik op je thuiswerkplek, advies of misschien wil je wel een sportprogramma. Laat me gerust weten waar jij op dit moment behoefte aan hebt en we plannen een video-consult. Het eerste telefonische contact is altijd gratis! Als je een aanvullende verzekering hebt, wordt een video-consult vergoed.

Lees meer »

Thuiswerken door Corona: hoe voorkom je lichamelijke klachten?

Mogelijk ben jij op dit moment ook gedwongen tot thuiswerken en heb jij thuis niet die ergonomisch ingestelde werkplek en goede bureaustoel en zit jij aan de eettafel op een eettafelstoel te werken op een laptop, die niet op ooghoogte staat ingesteld.... Lees dan even door hoe je klachten (nek-schouder-arm-rug) kan voorkomen.
 
Juiste zithouding:
Zit rechtop met je je rug tegen de rugleuning, evt met een kussentje ter ondersteuning in je rug, met je knieën in 90 graden en je voeten plat op de grond. Het lijkt verleidelijk om op de bank te gaan zitten met je benen uitgestrekt en je laptop op schoot of met je benen over elkaar, maar doe het niet. Je belast hiermee je kapsel-
band apparaat en schakelt je spieren uit. Gebruik eventueel een bal of balanskussen om op te zitten.
Zet je scherm op ooghoogte (boeken eronder) op een afstand van 50-70 cm en gebruik een apart toetsenbord (en muis, als je hier veel mee werkt). Voorkom dat je met je hoofd naar voren of naar beneden gaat.
 
Pauzes nemen:
Werk 25 minuten en doe dan 5 minuten iets anders: sta even op en loop wat rond. Doe wat oefeningen voor je nek en schouders:
 
Blijf sporten:
Ondanks dat de sportvereningen en sportscholen dicht zijn, moet je wel actief blijven. Ga dagelijks minimaal een half uur wandelen, fietsen of hardlopen. Hiermee hou je je fitheid op peil en zorg je voor de algehele doorbloeding en kunnen afvalstoffen weer beter afgevoerd worden en voorkom je stijfheidsklachten. Er zijn ook leuke apps met oefeningen om binnenshuis te doen, bijvoorbeeld de 7 minute workout.
 
Toch klachten:
Neem contact op voor een videoconsult, waarbij ik met je meedenk en meekijk hoe je klachten kan voorkomen.
Contact me via: 06-14184448 of via het contactformulier:

 

 

Lees meer »

Nieuw in 2020: knipkaarten voor fysiotherapie en training

Wanneer jij in 2020 geen aanvullende verzekering hebt of wanneer je meer fysiotherapie nodig hebt dan waarvoor je verzekerd bent, is het mogelijk om een knipkaart voor 10 behandelingen aan te schaffen. Met deze knipkaart ben je iets voordeliger uit en hij is het hele jaar (2020) geldig. Wanneer je meer uit je behandeling wilt halen en bv. training en behandeling wilt combineren, kun je ook kiezen voor een langere zitting van 45 minuten, ook hiervoor zijn weer voordelige knipkaarten verkrijgbaar.

Ook nieuw in 2020 is dat je een knipkaart kunt nemen voor zelfstandig trainen, wanneer je onder behandeling bent van een fysiotherapeut. Je doet je afgesproken oefeningen op vaste tijden, zodat je meer effect en een sneller resultaat bereikt. 

Lees meer »

Neuro Kinetische Therapie Level 2

In het weekend van 5 en 6 oktober heb ik de cursus gevolgd Neuro Kinetische Therapie level 2. Nadat ik in level 1 vooral heb geleerd hoe ik NKT kan toepassen in het testen van spieren, heb ik nu geleerd hoe je de spieren ook in systemen kunt testen. Daarnaast ondervonden hoeveel invloed een ogenschijnlijk klein (oud)litteken invloed heeft op de aansturing van spieren. Maar ook gewrichtsbanden, het diafragma en de kaak hebben grote invloed op de aansturing van spieren vanuit het zenuwstelsel. Komende maanden zal ik de geleerde kennis veelvuldig toepassen in mijn behandelingen. Mijn examen zal in april plaatsvinden en vervolgens is het de bedoeling om in mei de laatste cursus NKT te volgen.

Lees meer »

Nationale Sportweek 20 tot en met 29 september

Vandaag is de start van de Nationale Sportweek en de uitdaging om zoveel mogelijk dagen minimaal 30 minuten te bewegen. Vaak krijg ik te horen dat er geen tijd is om te sporten. Onze agenda zit vaak vol, dus daarom moet je sportactiviteiten ook inplannen. Kijk in het weekend in je agenda en bedenk vooraf wanneer je tijd kunt nemen om te sporten.
 
 
Tips:
1. Sport tijdens het sporten van de kinderen
2. Ga op de fiets naar je werk
3. Een stevige wandeling tijdens je lunchpauze. Werk je in het onderwijs? Neem je klas mee voor een daily mile, dan heb je gelijk al 15 minuten te pakken
4. Parkeer je auto ergens anders en loop het laatste stukje naar je werk
5. Doe je boodschappen voor de hele week, dat scheelt je zo een half uur per dag
6. En zat je dag echt vol, wandel dan ‘s avonds nog even een half uur na het avond eten
Je kunt nog steeds meedoen met de uitdaging: zet je reactie onder dit bericht en like de pagina voor meer tips en wil jij een tip voor een andere reden om niet te bewegen, mail me dan: info@dorienjanse.nl
#NSW2019 #BeActive #sportdoetietsmetje

 

 

Lees meer »

Vakantie tijd

I.v.m. vakantie is de praktijk vanaf 22 juli beperkt geopend.

Van vrijdag 26 juli tot en met 6 augustus zijn wij gesloten. Je kunt wel via mail een afspraak maken of via mail of what's app een vraag stellen.

Vanaf 7  augustus is Remco weer aanwezig en vanaf 20 augustus kunnen wij weer de normale openingstijden hanteren.

Lees meer »

Eerste deel Mulligan cursus afgerond

Vandaag heb ik het eerste deel afgerond van de cursus Mulligan. Dit is een zeer effectieve en veilige behandeltechniek waarbij de positie van gewrichten wordt beïnvloed terwijl de patiënt zelf een beweging maakt.

Wanneer een letsel is ontstaan, herstelt dit letsel soms niet helemaal goed, waardoor er (soms jarenlang) pijnklachten blijven. Deze pijnklachten kunnen veroorzaakt worden doordat een gewricht niet meer lekker loopt, de kop van het gewricht spoort niet lekker door het gewrichtsvlak met pijn of een beperking tot gevolg. Met behulp van de mobilisatietechnieken wordt dit sporen verbeterd, vergelijk het met een lade in een kast die niet goed dicht gaat. Als je de lade even optilt, kun je deze wel sluiten. Na de behandeling, die geheel pijnvrij is, wordt het behaalde resultaat ondersteunt met oefeningen voor thuis of een tape. Nieuwsgierig? Maak gerust een afspraak!

Lees meer »

Moeder en Kind EN Family Bootcamp op 1 en 2 oktober

In het weekend van 1 en 2 oktober zullen er twee Bootcamps georganiseerd worden, waar je samen met je kind(eren) aan mee kunt doen. De Bootcamp op zaterdag is voor Moeder en Kind en op zondag zijn ook de vaders van harte welkom!

Tijd op beide dagen van 10 tot 11 uur. Kosten €7,50 voor ouder en kind. Aanmelden voor 30 september via: info@dorienjanse.nl. Bij slecht weer of onvoldoende deelname gaat de training niet door.

We doen spelletjes, kracht- en cardio oefeningen op diverse niveaus. De Trainingen zijn geschikt voor kinderen van 4 tot 12 jaar.

Lees meer »

Moeder en Kind Bootcamp zaterdag 10 september

Op zaterdag 10 september is er weer een Moeder en Kind Bootcamp.

Kom lekker sporten met je zoon of dochter (4-12 jaar). We doen spelletjes, allerlei conditie-en krachtoefeningen samen met je kind. Een totale workout voor beiden en quality tijd en sporten combineren!

Kosten zijn € 7,50 voor moeder en kind. Aanmelden voor 8 september via info@dorienjanse.nl. Bij slecht weer (kou/regen) of bij onvoldoende aanmeldingen gaat de training niet door.

 

 

Lees meer »

Running Bootcamp nu ook voor mannen

Ook mannen kunnen nu deelnemen aan de Running Bootcamp Trainingen op maandag van 20.00 tot 21.00 uur. De training bestaat uit hardlopen, loopscholing voor een efficiëntere looptechniek en krachttraining gericht op benen en core. Een ideale combinatie om je helemaal fit te voelen of om je hardloopprestaties te verbeteren.

Meer info of aanmelden: info@dorienjanse.nl

Lees meer »

Fitnessballen en dynabands te koop

Met een schema erbij kun je zelf thuis met een fitnessbal aan de slag.

Je kunt bij mij nu ook een fitnessbal aanschaffen. Een schema, gericht op versterking van buik-, rug-, bil- en beenspieren krijg je erbij! De prijs is € 20,-.

Wanneer je bij mij een fysiotherapietraject volgt, kun je de bal ook huren. En als je bij onder behandeling bent met een enkelblessure, kun je ook een evenwichtstol huren om thuis effectief te kunnen oefenen.

Daarnaast kun je bij mij ook terecht voor dynabands en medical tape van het merk Pino, de tape die zeker 5 dagen blijft zitten!

 

Lees meer »

12 juni Moeder en Kind Bootcamp

Op 12 juni kunnen moeders weer samen sporten met hun zoon of dochter in de Moeder en Kind Bootcamp bij de Draak in Nieuwland. Kijk hieronder voor meer informatie

Tijd: 10.30 - 11.30

Plaats: De Draak, Zeldertsedreef Nieuwland

Kosten: € 7,50

Aanmelden voor 11 juni: info@dorienjanse.nl

Lees meer »

Geslaagde Moeder en Kind Bootcamp

10 april was weer de eerste Moeder en Kind Bootcamp van dit jaar. We hadden heerlijk weer en er was een goede opkomst. Samen met hun kinderen deden de moeders verschillende oefeningen waarbij het kind kon helpen of lekker op de rug kon zitten. De krachtoefeningen werden afgewisseld met leuke ren spelletjes voor de kinderen. Wil je volgende keer ook meedoen. Kijk even op de kalender voor de volgende datum. Training/Moeder en Kind Bootcamp

10 april was weer de eerste Moeder en Kind Bootcamp van dit jaar. We hadden heerlijk weer en er was een goede opkomst. Samen met hun kinderen deden de moeders verschillende oefeningen waarbij het kind kon helpen of lekker op de rug kon zitten. De krachtoefeningen werden afgewisseld met leuke ren spelletjes voor de kinderen. Wil je volgende keer ook meedoen. Kijk even op de kalender voor de volgende datum.

Lees meer »

Moeder en Kind Bootcamp

10 april weer een Moeder en Kind Bootcamp

Kom lekker sporten samen met je zoon of dochter (4-12 jaar). Zondag 10 april van 10.30 tot 11.30 bij de Draak in Nieuwland, Zeldertsedreef.

Kosten € 7,50 voor moeder en kind samen

Aanmelden: graag voor 8 april via info@dorienjanse.nl

Bij regen/koud weer gaat de training niet door.

Lees meer »

2e Hardloopclinic voor de 5 km tijdens de Marathon Amersfoort

Lopers voor de 5 km zijn goed op weg

Vandaag voor de Stichting Marathon Amersfoort de 2e clinic verzorgd. Tijdens de training kwam vandaag de looptechniek en rompstabiliteit aan de orde. Tijdens de loopscholing werd de lopers geleerd om niet te 'zwaar' te lopen, de knie inzet goed te gebruiken en de pas niet te lang te maken. D.m.v. rompstabiliteits oefeningen bouw je kracht en coordinatie op in je rompspieren, waardoor je tijdens het hardlopen goed rechtop blijft lopen. Vooral als de loopafstand langer wordt en de vermoeidheid toeneemt, is het moeilijk om rechtop te blijven en zakt het bekken in. Blessures aan heup, knie en achillespees liggen dan op de loer.

De volgende clinic is op 16 april!

Lees meer »

Gratis hardloop clinics

Voor de stichting marathon Amersfoort verzorg ik 4 gratis hardloopclinics om deelnemers voor te bereiden op de 5 km tijdens de Marathon van Amersfoort op 5 juni.

De eerste clinic is inmiddels achter de rug. Op 13 februari stonden 23 enthousiaste lopers in de vrieskou te trappelen om wat bij te leren over looptechniek, core stability en opbouw van de training. Er volgen nog 3 clinics, zodat de lopers op 5 juni klaar zijn voor hun 5 km. Je kunt je nog aanmelden voor de resterende clinics op:

19 maart

16 april

14 mei

De clinics beginnen om 9.30 uur en duren een uur. We verzamelen bij Sporthal Nieuwland. Graag vooraf aanmelden via: dorien@marathonamersfoort.nl

Lees meer »

Facebook pagina

Mijn praktijk heeft nu ook een eigen facebook pagina. Hierop plaats ik nieuwtjes over behandelingen, wetenschappelijke onderzoeken en mijn activiteiten. www.facebook.com/dorien.janse.personal.fysio

Mijn praktijk heeft nu ook een eigen facebook pagina. Hierop plaats ik nieuwtjes over behandelingen, wetenschappelijke onderzoeken en mijn activiteiten. www.facebook.com/dorien.janse.personal.fysio

Lees meer »